Een aantal maanden geleden woonde ik een Twitterworkshop bij. Daar hoorde ik deze oneliner:

“Als je als ondernemer niets met social media doet, mis je de boot”

Dat sprak mij wel aan! Dus diezelfde avond zette ik (tot die tijd matig actief op Twitter) deze uitspraak op Twitter en wat gebeurde er: er volgde een aantal retweets waaronder die van een bedrijf met 30.000 volgers. Wauw! In een keer kwam mijn naam en bericht in de tijdlijn van duizenden mensen! Wie wil dat nou niet?

Helaas gebeurt dit niet met elke tweet die je plaatst. Maar het geeft wel aan dat als je iets relevants op Twitter zet, dit opgepakt kan worden en als een olievlek wordt verspreid. Op deze manier kun je je bedrijf profileren, bekendheid geven aan je producten en diensten, aantrekkelijke aanbiedingen doen en in contact komen met je (potentiële) klanten. Twitter is een goedkope en toegankelijke manier om je bedrijf in de markt te zetten. Dus het ligt voor de hand: begin vandaag nog met Twitter!

Hoe nu verder?

Allemaal leuk en aardig, zul je denken. Maar wat zet ik dan in mijn berichtjes? En dan ook nog in maximaal 140 tekens…..

Begin met het aanmaken van een account. Er worden je tijdens het aanmaken gelijk al een aantal bedrijven voorgesteld die je kunt gaan volgen. Maak een leuke, aantrekkelijke profielpagina met de uitstraling die jij wenst. Vraag een aantal mensen in jouw omgeving om je te volgen (je hebt publiek nodig…). En zet dan je eerste berichtje op Twitter! Wat wil je delen met ‘de wereld’?

Boeiende content

Wat je dan tweet, op wat voor manier en welke tools je hebt, staat kort weergegeven in onderstaande infographic.

Deel informatie die interessant is voor je doelgroep. Zorg daarbij voor voldoende afwisseling. Informatie delen kan aan de hand van de 3 E’s van social media:

  • Educate: deel waardevolle kennis en links waar je volgers wat aan hebben.
  • Engage: interactie tussen jou en je volgers/mensen die je volgt, beantwoord vragen, reageer op tweets.
  • Entertain: stuur eens een leuke video, foto, bericht of quote. Laat zien dat je een mens bent, geef iets van je persoonlijkheid weer.

Het zal allemaal niet direct zo makkelijk gaan als hier wordt gesuggereerd. Het kost tijd in het begin, je moet een groep volgers op gaan bouwen. Maar als je eenmaal wat meer handigheid krijgt in het twitteren, zul je ontdekken dat het vooral erg leuk is. Zeker als je tweet ‘succes’ heeft!
twitter_infographic

 

Wil je meer informatie of advies over marketing of social media? Hulp bij het opstarten van een campagne? CoCreCi kan je daarbij helpen! Bel (0251-320054), mail ons of vul het contactformulier in.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis het e-book ‘In 5 stappen starten met e-mail marketing!’