Een flyer is nog steeds een krachtig marketingmiddel om aandacht te vragen voor je product of dienst. Makkelijk uit te delen en voordelig te bestellen bij goedkope internetdrukkers.

Ook kun je een flyer delen op social media, zodat je een nog bredere doelgroep bereikt. Maar waar moet je nu op letten bij het maken van een flyer?

Wat is het doel van je boodschap?

Is het een actie of wil je een evenement aankondigen? Wordt het een productflyer? Wat is je doelgroep? Houd dat voor ogen bij het schrijven van de tekst en het gebruik van de afbeeldingen.

Welke uitstraling past bij de boodschap?

Een strooifolder voor een festival vraagt om een andere afmeting en soort papier dan een productflyer. Kies je voor mat of glanzend papier, A5 of A4 formaat, staand of liggend opgemaakt, een- of dubbelzijdig bedrukt?

Is de flyer tevens een antwoordkaart? Let er dan op dat het papier dik genoeg en goed te beschrijven is (dus niet glossy/glanzend). Een luxe uitstraling bereik je met mat gelamineerd papier van 250 of 300 grams. De strooifolder voor het festival kan prima gedrukt worden op glanzend 80 grams papier. De foto’s bepalen veelal hoe de flyer opgemaakt moet worden, staand of liggend.

Kies een drukker

Als je het formaat hebt vastgesteld, kun je op zoek naar een drukker. Dit kan via internet. We hebben goede ervaringen met printcarrier.com, print24.com en drukwerkdeal.nl. Heb je liever direct contact met een drukker die je ook nog advies kan geven? Zoek dan een drukker bij jou in de buurt. Bekijk voor je begint met de opmaak wat de aanleverinstructies zijn. Moet je bijvoorbeeld afloop aanhouden? Wat is het kleurgebruik?

De lay-out

Op sommige websites zijn standaard lay-outs voor een flyer te downloaden (bijvoorbeeld folderexpert.nl, via Google afbeeldingen of Pinterest). Je kunt ook je eigen ontwerp maken. Gebruik relevante afbeeldingen om je boodschap visueel over te brengen.

Afbeeldingen

Afbeeldingen kun je zelf maken, via een stockbureau kopen (bv. Dreamstime of Shutterstock) of gratis downloaden via internet op sites die dit aanbieden. Sites met mooie gratis foto’s zijn bijvoorbeeld Unsplash.com, PikWizard.com en kaboompics.com. Zorg altijd dat je de rechten hebt van de foto’s die je gebruikt. Bij afbeeldingen downloaden via internet is dit niet altijd het geval.

Kleurstelling

De kleurstelling is belangrijk voor de uitstraling. Gebruik als basis de kleuren van je huisstijl/logo. Een foto groot afbeelden, al dan niet met tekst eroverheen of over een transparant vlak kan erg mooi zijn. Afhankelijk van het doel en de doelgroep kun je de flyer rustig opmaken, of juist met knallende kleuren. Het meeste drukwerk wordt full colour afgedrukt waarbij gebruik gemaakt wordt van CMYK kleuren. Dit staat voor cyaanmagentayellow (geel) en key (zwart). Met deze vier kleuren kun je bijna elke mogelijke kleur maken.

Ook kan een flyer in PMS kleuren gedrukt worden, als je bijvoorbeeld de exacte kleur van je logo wilt aanhouden. PMS staat voor ‘Pantone Matching system’. In dit systeem heeft elke kleur een eigen unieke code. Pantone-kleuren worden wereldwijd gebruikt. Je krijgt dus bij elke drukker exact dezelfde kleur, wanneer je dit op hetzelfde soort materiaal laat drukken.

Tekst

Met een flyer wil je een bepaalde boodschap overbrengen. Houd het kort en bondig en geef precies genoeg informatie om nieuwsgierigheid op te wekken. Door de lezer nieuwsgierig te maken, zal men langer naar de flyer kijken en eerder geneigd zijn om contact op te nemen. Dus zorg ervoor dat de flyer niet te lange stukken tekst bevat.

Call-to-action

call to action: korting

Gebruik daarnaast (vaak onderaan) in de flyer een call-to-action in de vorm van een kader, blokje of cirkel. De call-to-action moet aanzetten tot actie. Hierin staat bijvoorbeeld de aanbieding, kreet (bestel nu!), telefoonnummer of website.

Houd in gedachten dat mensen alleen verder lezen als het interessant genoeg voor ze is. Zorg dus dat de afbeeldingen en de koppen aanzetten tot verder lezen, of direct de boodschap overbrengen.

Checklist

Dit moet zeker op je flyer vermeld staan:

  • Bedrijfsnaam en logo.
  • Contactgegevens zoals contactpersoon, adres, telefoonnummer, e-mailadres en website.
  • Op welke social media ben je te vinden?
  • Indien je een aanbieding of actie communiceert: wat houdt de korting in, deelnamevoorwaarden, geldigheidsperiode, prijs.

Wil je meer informatie over of hulp bij het maken van flyers? CoCreCi kan je helpen! Bel ons op 0251-320054, mail ons of vul het contactformulier in.