bakkerijIn een naburig dorp heeft de plaatselijke bakkerswinkel onlangs een metamorfose ondergaan. Ze hebben de zaak uitgebreid met een koffiehoek en de bakkerij is verplaatst van een andere locatie naar de winkel zelf. Zo kunnen de klanten zien hoe het brood gebakken wordt. Van deze vernieuwing werd een hele happening gemaakt, niemand in het dorp is ontgaan dat er iets ging gebeuren.

Een creatieve bakker met een goed gevoel voor marketing? In ieder geval een mooi voorbeeld van een goed doordachte marketingcampagne die ter inspiratie kan dienen. Deze case toont maar weer eens aan dat juist ook voor lokale en/of kleinere bedrijven marketing wel degelijk heel belangrijk en effectief is.

De aankondiging

Weken van tevoren kregen de inwoners van de plaats waar de bakkerij is gevestigd een flyer in de brievenbus waarmee de nieuwsgierigheid direct werd gewekt: “Binnenkort wordt het geheim onthuld. Bakkerij A. gaat terug naar zijn roots en brengt de bakkersbeleving terug”. Ook op Facebook werd deze aankondiging gedaan en regelmatig in diverse varianten herhaald. ‘Men’ sprak erover en er werd druk gespeculeerd. De uitingen (flyer en facebookberichten) werden in een herkenbare oudhollandse stijl opgemaakt. Hier is duidelijk zorg aan besteed.

De verbouwing

Tijdens de verbouwing werd de spanning verder opgevoerd. Voor de etalages hingen posters met vraagtekens en oudhollandse plaatjes. En via social media werd onthuld dat er een houtgestookte oven in de winkel geplaatst werd om de bakkersbeleving terug te brengen.

Uitnodiging

Een paar weken voor de dag van de opening werden de persberichten en uitnodigingen verstuurd. De pers (radio/tv, plaatselijke en regionale kranten) werd uitgenodigd om mee te rijden met paard en wagen om het meel op te halen bij een molen in de omgeving. Advertenties werden ingepland bij de kranten, maar ook de persberichten trokken veel aandacht.

De opening

ambachtelijk gebakken broodOp de dag van de opening, rond 9 uur ’s morgens, was het al vroeg druk bij de winkel: klanten, nieuwsgierige bewoners en pers waren aanwezig. De officiële opening werd gedaan door de burgemeester. Eerst kwamen paard en wagen met de meelbalen aangereden. De bakker zelf was druk aan het bakken in de bakkerij/winkel. Het geheim dat werd onthuld was een eigen koffiebranderij bedoeld om koffie te branden voor de nieuwe koffiehoek. Als je nu de bakkerswinkel binnenkomt, komt de geur van versgebakken brood en vers gebrande koffie je tegemoet. Een totaalbeleving!
Voor de klanten was er een leuke openingsaanbieding.

Resultaat

Wat leverde dit alles op? Veel aandacht in de pers, veel positieve berichten en een hoog bereik op social media. Veel oude en nieuwe klanten. En ‘rumour around the brand’.

Ook nu, een aantal maanden later, wordt er regelmatig teruggegrepen op en herinnerd aan de heropening met flyers in dezelfde authentieke stijl, aanbiedingen, facebookberichten en point-of-sale materiaal.

Eerlijke grondstoffen, ambachtelijke producten en een goede service aan klanten passen helemaal in deze tijd. Het hele concept klopt als een bus en is op een ludieke en doordachte manier gecommuniceerd.

Meer informatie of advies?

Meer weten? CoCreCi kan helpen bij het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van marketingcampagnes. Van advertentie tot e-mailnieuwsbrief. Bel (0251-320054), mail ons of vul het contactformulier in.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis het e-book ‘In 5 stappen starten met e-mail marketing!’