De Nederlandse tijdschriftenmarkt in beeld

/, Tijdschriften/De Nederlandse tijdschriftenmarkt in beeld

De Nederlandse tijdschriftenmarkt in beeld

winkelIedereen die weleens in een boek- of tijdschriftenwinkel komt, zal zich verbazen over de enorme hoeveelheid tijdschriften die er te koop is. Voor elke doelgroep, hobby, bezigheid en passie bestaat wel een blad. En al die bladen zoeken een koper. Slechts een aantal tijdschriften wordt door heel veel mensen gekocht, bijvoorbeeld de LINDA., Happinez, Libelle en Margriet. Maar er bestaat ook een blad voor liefhebbers van brocante, motoren, hardlopen, kamperen, jonge ouders etc. etc.

Hoeveel tijdschrifttitels worden er eigenlijk in Nederland uitgegeven?

Dat is nog best lastig te bepalen. Op de Wikipedia-pagina’s  ‘Lijst van tijdschriften in Nederland’ en ‘Lijst van Nederlandstalige vrouwentijdschriften’ staan zo’n 300 bladen vermeld met een lemma op Wikipedia (maart 2017). Deze lijst bevat zowel publieks- als vakbladen en ook (veel) niet langer bestaande titels zoals de Autokampioen en Popfoto.

In de NOM Print Monitor – een onderzoek dat het bereik van (dag)bladen meet – worden 120 dagbladen en tijdschriften gemeten en met ingang van 2017 ook nog ca. 330 huis-aan-huis kranten, zowel de print als digitale versie.

In de NOM Print oplage (voorheen HOI: Het Oplage Instituut) wordt de oplage van ruim 400 titels gemeten. Dit betreft dagbladen, vakbladen en publieksbladen.

Volgens de Mediamonitor 2015 (recenter onderzoek is nog niet beschikbaar) van het Commissariaat voor de Media waren er in 2015 122 publiekstijdschriften.

Bij de Magazine Media Associatie (zeg maar de afdeling publiekstijdschriften van brancheorganisatie het Nederlands Uitgeversverbond – NUV) zijn 27 uitgevers aangesloten met in totaal 138 publiekstitels.

De tijdschriftenmarkt is in beweging

“Iedereen” gaat digitaal lezen (maar is dat echt wel zo?) en er verdwijnen bladen. Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die een nieuw tijdschrift durven starten. Niet alleen BN-ers zoals Wendy met Wendy Magazine of (in 2017) Chantal Janzen met &C, maar ook enthousiaste mensen die een blad opzetten over hun eigen passie, waar bijvoorbeeld Cashew Stadstuinieren, en Losse Veter (over hardlopen) voorbeelden van zijn. Ook zijn er regelmatig eenmalige uitgaven, zoals Vincent Magazine (ter ere van het Van Gogh-jaar), Fernando Magazine (over de ziekte ALS) en Jezus. Andere bladen worden van (twee)wekelijks blad een maandblad, zoals Vrij Nederland, of stoppen helemaal met de losse verkoop en richten zich alleen op leden (bladen van de Consumentenbond).

In deze blog proberen we op een rijtje te zetten hoe de Nederlandse markt van publiekstijdschriften er uitziet. Zonder volledig te willen zijn – dat is vrijwel onmogelijk – krijg je zo hopelijk een ‘quick & dirty’ beeld van de vele Nederlandse publiekstijdschriften en -uitgeverijen.

Bladenmakers van oudsher

Onder dit kopje vallen grote gevestigde uitgeverijen zoals Sanoma, Audax Publishing, Weekblad Pers Groep (WPG) Media en Reed Business Information. De meeste van deze bedrijven zijn al lang veel meer dan bladenuitgever. Zo is Sanoma ook mede-eigenaar van de TV-zenders SBS6, Net5 en Veronica en is Audax eigenlijk een grotere tijdschriftendistributeur dan uitgever: o.a. de marketing- en distributiebedrijven Betapress en MediaLogistics horen ook bij Audax. WPG Media hoort bij WPG Uitgevers waar ook vele boekenuitgeverijen en educatieve uitgevers onder vallen.

Hieronder een overzicht van deze uitgeverijen met een aantal bekende grote titels:covers

  • Sanoma Media, het van oorsprong Finse bedrijf, nam in 2001 de publieksbladendivisie van de grote uitgever VNU over en werd daarmee in één klap een grote speler op de Nederlandse markt:
    • o.a. Libelle, Margriet, Autoweek, LINDA., Viva, Donald Duck en Tina.
  • Audax Publishing richt zich vooral op vrouwen:
    • o.a. Vriendin, Weekend, Party, Mijn Geheim, Santé.
  • WPG Media (voortgekomen uit de verzetskrant Vrij Nederland):
    • Vrij Nederland, Happinez, Yoga Magazine, Psychologie Magazine, Runner’s World.
  • Telegraaf Media Groep (TMG) is naast uitgever van dagblad De Telegraaf en eigenaar van diverse radiozenders, regionale kranten en websites uitgever van de volgende bladen:
    • Autovisie, Privé, Vrouw en Vrouw Glossy.
  • Reed Business Information (RBI) is een grote uitgever van vakbladen op diverse gebieden o.a. land- en tuinbouw en was jarenlang de uitgever van weekblad Elsevier. In 2016 is dit blad overgenomen door New Skool Media (zie verder).
    • LandLeven.

Nieuwe ‘grotere’ uitgeverijen (door recente overnames)

Vanaf oktober 2013 heeft Sanoma ruim 30 publieksbladen verkocht om zich op een kleiner aantal doelgroepen te kunnen richten.

New Skool Media, tot dan toe (onder een andere naam) uitgever van kleine gespecialiseerde titels als 90 minutes, nam 19 Sanoma-tijdschriften over. Hierdoor werd het een grote uitgeverij met bekende publiekstitels. Het portfolio bevat titels als Kijk, Know How, Fiets Actief, Knip Mode en Delicious. New Skool Media nam in 2016 Elsevier (incl. Elsevier Stijl, Juist en Beleggers Belangen) over van Reed Business. Deze titels vallen nu onder ONE Business, waarvan New Skool grootaandeelhouder is.

Pijper Media uit Groningen nam de mannenbladen Revu, Panorama en Playboy van Sanoma over, en later ook Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape. Pijper was al uitgever van Surf Magazine, Kite Magazine, Wieler Revue, Noorderland en Lonely Planet bookazines. Eind 2016 nam Pijper Media ook de glossy Elegance van Pelican Media over.

Andere uitgeverijen

Dan is er een hele groep uitgeverijen met een aantal verschillende titels, soms doelgroepgericht of algemene (vrouwen)bladen. Een overzicht (niet volledig):

  • Veen Media met o.a. Jamie Magazine, Filosofie Magazine, Historisch Nieuwsblad, Maarten! (van Rossem) en New Scientist.
  • Pelican Media met o.a. Carros, Residence en Winelife.
  • G&J Uitgevers met o.a. Quest, National Geographic, JAN, Glamour en Vogue.
  • Hearst Magazines met o.a. Elle, Harpers Bazaar, Cosmopolitan (overgenomen van Sanoma), Men’s Health en Women’s Health.
  • VIP Media met o.a. Wetenschap in Beeld, LandIdee, Tuinseizoen, de Tuin op Tafel, Hart voor Dieren, Beet. Recent is VIP begonnen met Paleo magazine en de Nederlandse uitgave van Scandinavian Living.
  • Reshift Digital met o.a. PCM, Computer Totaal, Tips & Trucs, Zoom.nl, ComputerIdee, Power Unlimited, etc. is deze uitgeverij na overname van de bladen van IDG een van de grootsten op het gebied van computer- en ICT-bladen.
  • Virtùmedia is een acquisitie- en communicatiebureau en geeft een aantal special interesttijdschriften uit, zoals Archeologie Magazine, Schrijven magazine, Bergen magazine. In 2016 kwam daar de titel Yoga International bij.
  • BCM International is uitgever van special interestbladen Jazzism, Klassieke Zaken en heeft enkele jaren geleden de titels Touractief en Buitenleven van de ANWB overgenomen.
  • F&L Publishing geeft bladen uit op het gebied van computers, o.a. Chip, ComputerEasy en iCreate, auto’s – Autoreview en koken, o.a. Foodies, Gezond Eten en Koken & Genieten.
  • Uitgeverij Scala met o.a. Hobby Handig, Mjam Taart en Luister.
  • Credits Media is uitgever van Méditerranée, Hollands Glorie, Italië Magazine en Leven in Frankrijk.
  • Maasland Uitgeverij geeft diverse landenbladen uit zoals AmericA, Nordic Magazine en Griekenland Magazine.
  • VL Media met bladen als CamperReis magazine en het jaarboek So British & Irish.
  • ANWB Media met natuurlijk ledenblad de Kampioen, en daarnaast bladen als Reiz& Magazine, Kampeer- en Caravan Kampioen, Waterkampioen, Op Pad en Promotor.
  • Big Balloon Publishers is uitgever van kinderboeken en bladen gebaseerd op o.a. Disney en Dora.
  • Senior Publications Nederland geeft naast Plus Magazine ook diverse specials en 2voor12 magazine uit.
  • Consumentenbond met de Consumentengids, de Reisgids, de Gezondgids, de Geldgids en de Digitaalgids. Vanaf 2016 zijn deze titels niet meer in de losse verkoop verkrijgbaar.

En nog veel meer bladen…

Er zijn ook heel veel bedrijven die slechts één (soms grote) titel of enkele (kleinere) titels uitgeven. Soms ook naast andere activiteiten zoals bv. advertentieverkoop, website-ontwikkeling, reclamebureau. Bijvoorbeeld (niet compleet):

  • gezondNU (Mixcom Media Group)
  • Top Gear Magazine (VDS Magazines)
  • Cashew Stadstuinieren (Blunt Media)
  • Losse Veter (Losse Veter)
  • Liefde voor Brocante (Uitgeverij Liefde voor Brocante)
  • Columbus Travel (Uitgeverij Columbus)
  • De Smaak van Italië (DSV Media)
  • 100%NL Magazine (uitgeverij 100%NL)
  • 360 Magazine (360 International Media bv)
  • 4WD Magazine (KZV Publications)
  • HVT (Brinkman Media Group)
  • ACSI FreeLife (ACSI Freelife BV)
  • Oor (Argo Media)
  • Daphne’s Diary (Daphne’s Diary bv)
  • Eppo Stripblad (Don Lawrence Collection)
  • JFK (Future Proof Media)
  • Gooisch als lifestyle (Peter Contant Publishing bv)
  • Genoeg (uitgeverij Genoeg, voorheen ‘De Vrekkenkrant’)
  • Helden Magazine (Helden Magazine bv)
  • L’Officiel (Les Editions Jalou)
  • Fabulous mama&family (Mama Media Group)
  • Smult (Younity Media)
  • Lekker.Vegetarisch (Vegetariërsbond)
  • VertrekNL (Uitgeverij Personalia)
  • Wendy Magazine (Wendy Multimedia)
  • Wonderful Things Magazine (WOTH Media)

Multimedia

Bladen staan al lang niet meer alleen. Vrijwel elke titel heeft een website/platform/forum/app/digitale versie etc. Sommige titels komen zelfs voort uit een website, zoals Smult met recepten van Smulweb.nl en Losse Veter van hardloopforum Losseveter.nl.

Meer weten?

Er zijn vele organisaties actief op tijdschriftengebied. Van onderzoek tot drukken tot distributie. Door de jarenlange ervaring van CoCreCi, opgebouwd met het uitgeven van Het Tijdschriftenpakket, weten we veel van deze bedrijven en organisaties te vinden. Lees bijvoorbeeld ons blog over oplage en bereiksmetingen: Van HOI naar NOM.

Heb je vragen of opmerkingen? Bel (0251-320054), vul het contactformulier in of mail ons!

By |2017-06-28T16:20:06+00:00maart 20th, 2017|Categories: Oplage, Tijdschriften|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor De Nederlandse tijdschriftenmarkt in beeld

About the Author: