De Nederlandse tijdschriftenmarkt in beeld

/, Tijdschriften/De Nederlandse tijdschriftenmarkt in beeld

De Nederlandse tijdschriftenmarkt in beeld

winkelIedereen die weleens in een boek- of tijdschriftenwinkel komt, zal zich verbazen over de enorme hoeveelheid tijdschriften die er te koop is. Voor elke doelgroep, hobby, bezigheid en passie bestaat wel een blad. En al die bladen zoeken een koper. Een aantal tijdschriften heeft echt hoge oplages en wordt door heel veel mensen gekocht en gelezen, bijvoorbeeld de LINDA., Libelle en Donald Duck. Maar er bestaan ook bladen voor elke niche die je kunt bedenken: van brocante, motoren, hardlopen, kamperen, jonge ouders, ouderen, fotografie tot olifanten.

Hoeveel titels worden er eigenlijk in Nederland uitgegeven?

Dat is nog best lastig te bepalen. Op de Wikipedia-pagina’s  ‘Lijst van tijdschriften in Nederland’ en ‘Lijst van Nederlandstalige vrouwentijdschriften’ staan ruim 300 bladen vermeld (november 2018). Deze lijst bevat zowel publieks- als vakbladen en ook (veel) niet langer bestaande titels zoals de Autokampioen en Popfoto.

In de NOM Print Monitor – een onderzoek dat het bereik van tijdschriften en nieuwsmedia meet – worden 120 tijdschriften gemeten (naast kranten en huis-aan-huis kranten). NOM is doende het bereik van “Mediamerken” te meten (dus zowel online bereik van platforms als het bereik van papieren bladen).

In de NOM Print oplage (voorheen HOI: Het Oplage Instituut) wordt de oplage van ruim 400 titels gemeten. Dit betreft dagbladen, vakbladen en publieksbladen.

Bij de Magazine Media Associatie (zeg maar de afdeling publiekstijdschriften van brancheorganisatie De Mediafederatie) zijn 30 uitgevers aangesloten met in totaal 130 publiekstitels.

De tijdschriftenmarkt is in beweging

De meeste titels zijn al lang niet meer alleen papier. Online platforms, met eigen filmpjes en allerlei acties, maar ook hele festivals (zoals het Happinez festival The Now Age in mei 2019, LINDA.festival en de Libelle zomerweek) horen erbij. Door dalende oplages en afnemende advertentie-inkomsten (het geld wordt steeds meer online besteed) zijn bladen verdwenen, zoals in 2017 Op Pad en Reiz& van de ANWB en Jamie Magazine (Veen Media). Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die een nieuw tijdschrift durven starten. Niet alleen BN-ers zoals Wendy met Wendy Magazine of (in 2017) Chantal Janzen met &C, maar ook enthousiaste mensen die een blad opzetten over hun eigen passie, waar bijvoorbeeld Liefde voor Brocante, en Losse Veter (over hardlopen) voorbeelden van zijn. Er zijn nog steeds grote overnames: Hearst heeft eind 2017 G+J Media (o.a. Quest en Vogue) overgenomen en in de zomer van 2018 werden de bladen Runner’s World en Bicycling overgenomen.

In dit blog proberen we op een rijtje te zetten hoe de Nederlandse markt van publiekstijdschriften er uitziet. Zonder volledig te willen zijn – dat is vrijwel onmogelijk – krijg je zo hopelijk een ‘quick & dirty’ beeld van de vele Nederlandse publiekstijdschriften en -uitgeverijen.

Bladenmakers van oudsher

Onder dit kopje vallen grote gevestigde uitgeverijen zoals Sanoma, Audax Publishing en Weekblad Pers Groep (WPG) Media. De meeste van deze bedrijven geven (veel) minder bladen uit dan vroeger en zijn vaak ook actief in andere branches. Zo is Sanoma eigenaar van nieuwssite Nu.nl (het aandeel in de TV-zenders SBS6, Net5 en Veronica is inmiddels aan Talpa verkocht). Audax is eigenlijk een grotere tijdschriftendistributeur dan uitgever: de AKO-winkels en marketing- en distributiebedrijven Betapress en Audax Logistiek horen ook bij Audax. WPG Media is van WPG Uitgevers waar ook vele boekenuitgeverijen en educatieve uitgevers onder vallen.

Hieronder een overzicht van deze uitgeverijen met een aantal bekende grote titels:

  • Sanoma Media, het van oorsprong Finse bedrijf, nam in 2001 de publieksbladendivisie van de grote uitgever VNU over en werd daarmee in één klap een grote speler op de Nederlandse markt:
    • o.a. Libelle, Margriet, Autoweek, LINDA., Viva, Donald Duck en Tina.
  • Audax Publishing richt zich vooral op vrouwen:
    • o.a. Vriendin, Weekend, Party, Mijn Geheim, Santé.
  • WPG Media (voortgekomen uit de verzetskrant Vrij Nederland):
    • Vrij Nederland, Happinez, Yoga Magazine, Psychologie Magazine, Voetbal International.
  • Telegraaf Media Groep (TMG) is naast uitgever van dagblad De Telegraaf, regionale kranten en websites als Jaap.nl uitgever van de volgende bladen:
    • Autovisie, Privé en Vrouw.

‘Nieuwe’ grotere uitgeverijen (door overnames)

gezondnu-wetenschapinbeeld-runnersworld-quest-elsevierweekblad
Vanaf oktober 2013 heeft Sanoma ruim 30 publieksbladen verkocht om zich op een kleiner aantal doelgroepen te kunnen richten.

New Skool Media, tot dan toe (onder een andere naam) uitgever van kleine gespecialiseerde titels als 90 minutes, nam 19 Sanoma-tijdschriften over. Hierdoor werd het een grote uitgeverij met bekende publiekstitels. Het portfolio bevat titels als Kijk, Know How, Fiets Actief, Knip Mode en Delicious. New Skool Media nam in 2016 Elsevier (incl. Elsevier Stijl, Juist en Beleggers Belangen) over van Reed Business. Deze titels vallen nu onder ONE Business, waarvan New Skool grootaandeelhouder is.

Pijper Media uit Groningen nam de mannenbladen Revu, Panorama en Playboy van Sanoma over, en later ook Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape. Pijper was al uitgever van Surf Magazine, Kite Magazine, Wieler Revue, Noorderland en Lonely Planet bookazines. Eind 2016 nam Pijper Media ook de glossy Elegance van Pelican Media over.

Hearst Netherlands is al jaren uitgever van o.a. Quote, Elle, Harpers Bazaar, Cosmopolitan (overgenomen van Sanoma), Men’s Health en Women’s Health. Eind 2017 nam Hearst G+J Nederland over, waardoor bladen als Quest, National Geographic, JAN, Glamour en Vogue voortaan ook bij Hearst horen. In de zomer werden de bladen Runner’s World en Bicycling van WPG Media overgenomen. Runner’s World en Bicycling zijn licenties van het Amerikaanse Rodale Inc. dat vorig jaar door het moederbedrijf van Hearst werd opgekocht.

Andere uitgeverijen

Dan is er een hele groep uitgeverijen met een aantal verschillende titels, soms doelgroepgericht of algemene (vrouwen)bladen. Een overzicht (niet volledig):

  • Veen Media met Filosofie Magazine, Historisch Nieuwsblad, Maarten! (van Rossem) en New Scientist.
  • Pelican Media met o.a. Carros, Residence en the Big Black Book.
  • VIP Media met o.a. Wetenschap in Beeld, LandIdee, Tuinseizoen, de Tuin op Tafel, Hart voor Dieren, Beet. De nieuwste titels van VIP zijn Paleo magazine en de Nederlandse uitgave van Scandinavian Living.
  • Reshift Digital met o.a. PCM, Computer Totaal, Tips & Trucs, Zoom.nl, ComputerIdee, Power Unlimited. Deze uitgeverij werd na overname van de bladen van IDG een van de grootsten op het gebied van computer- en ICT-bladen.
  • Virtùmedia is een acquisitie- en communicatiebureau en geeft een aantal special interesttijdschriften uit, zoals Archeologie Magazine, Schrijven Magazine, Bergen Magazine. In 2016 kwam daar de titel Yoga International bij.
  • BCM International is uitgever van special interestbladen zoals o.a. Jazzism en Klassieke Zaken en heeft enkele jaren geleden de titels Touractief en Buitenleven van de ANWB overgenomen.
  • F&L Media is na een doorstart in 2017 verdergegaan met bladen als o.a. Autoreview, Foodies, iCreate en Koken &  Genieten. Vanaf eind 2018 is het de uitgever van internationaal voetbalmagazine FourFourTwo.
  • Uitgeverij Scala met o.a. Hobby Handig, MjamTaart en Luister.
  • Credits Media is uitgever van Méditerranée, Hollands Glorie, Italië Magazine en Leven in Frankrijk.
  • Maasland Uitgeverij geeft diverse landenbladen uit zoals AmericA, Nordic Magazine en Griekenland Magazine.
  • ANWB Media geeft naast ledenblad de Kampioen, ook nog Kampeer- en Caravan Kampioen en Waterkampioen uit.
  • Big Balloon Publishers is uitgever van kinderboeken en -bladen gebaseerd op o.a. Disney, Peppa Pig, K3 en My Little Pony.
  • Senior Publications Nederland (onderdeel van het Belgische Roularta Media Group) geeft naast Plus Magazine ook diverse specials en 2voor12 magazine uit. Eind 2017 werd ook het blad LandLeven overgenomen (van Reed Business).

En nog veel meer bladen…

Er zijn ook heel veel bedrijven die slechts één (soms grote) titel of enkele (kleinere) titels uitgeven. Soms ook naast andere activiteiten zoals bv. advertentieverkoop, website-ontwikkeling, reclamebureau. Bijvoorbeeld (niet compleet):

  • gezondNU en Lekker Gezond (Mixcom Media Group)
  • Top Gear Magazine (VDS Magazines). VDS nam eind 2017 JFK Magazine over.
  • Cashew Stadstuinieren (Blunt Media)
  • Losse Veter (Losse Veter)
  • Liefde voor Brocante (Uitgeverij Liefde voor Brocante)
  • De Smaak van Italië (DSV Media)
  • 100%NL Magazine (uitgeverij 100%NL)
  • 360 Magazine (360 International Media bv)
  • 4WD Magazine (KZV Publications)
  • HVT (Brinkman Media Group)
  • ACSI FreeLife (ACSI Freelife BV)
  • Oor (Argo Media)
  • Daphne’s Diary (Daphne’s Diary bv)
  • Eppo Stripblad (Don Lawrence Collection)
  • Gooisch als lifestyle (Peter Contant Publishing bv)
  • Genoeg (uitgeverij Genoeg, voorheen ‘De Vrekkenkrant’)
  • Helden Magazine (Helden Magazine bv)
  • L’Officiel (Les Editions Jalou)
  • Fabulous mama en Winelife (Oseberg Publishing)
  • Smulweb Magazine (Younity Media)
  • Lekker.Vegetarisch (Vegetariërsbond)
  • VertrekNL (Uitgeverij Personalia)
  • Wendy Magazine (Wendy Multimedia)
  • &C (AndCMedia)
  • Wonderful Things Magazine (WOTH Media)

Meer weten?

Er zijn vele organisaties actief op tijdschriftengebied. Van onderzoek tot drukken tot distributie. Door de jarenlange ervaring van CoCreCi, opgebouwd met het uitgeven van Het Tijdschriftenpakket, weten we veel van deze bedrijven en organisaties te vinden. Lees bijvoorbeeld ons blog over oplage en bereiksmetingen: Van HOI naar NOM.

Heb je een vraag, opmerking of aanvulling? Bel (0251-320054), vul het contactformulier in of mail ons!

Dit blog is bijgewerkt op 22 november 2018.

By |2018-11-26T11:52:34+00:00november 22nd, 2018|Categories: Oplage, Tijdschriften|Tags: , , , |0 Comments

About the Author:

Leave A Comment