Van HOI naar NOM

Van HOI naar NOM

tijdschriftenvak winkelHOI (Het Oplage Instituut) controleerde en publiceerde de oplages van tijdschriften, vakbladen en dagbladen tot 1 januari 2015. En NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) onderzocht en publiceerde bereikgegevens van kranten en tijdschriften.Vanaf 1 januari 2015 zijn de activiteiten van HOI door NOM overgenomen. Oplage en bereikcijfers van printmedia komen sindsdien dus uit dezelfde koker. Eind september 2015 zijn de eerste “nieuwe” oplagecijfers beschikbaar gekomen. En inmiddels zijn er ook oplagecijfers over het hele jaar 2015 beschikbaar.

Enkele cijfers

Ondanks de afleiding van internet en social media etc. zijn er toch nog heel veel mensen die papieren bladen en kranten lezen, zo blijkt uit de cijfers van NOM.

Alle gemeten tijdschriften samen (114 stuks) bereikten in 2015 in totaal ruim 11 miljoen lezers van 13 jaar en ouder (bereik per gemiddeld nummer). Met alle dagbladen worden per nummer gemiddeld bijna 7 miljoen mensen bereikt.

De gemiddelde betaalde oplage van alle dagbladen samen is in 2015 ruim 2,4 miljoen stuks. Inclusief overige verspreiding (bv. controlled circulation) is de oplage bijna 3,2 miljoen kranten. De Telegraaf blijft met een totale oplage van 469.972 exemplaren het grootste landelijke dagblad. De tweede krant is gratis dagblad Metro (ook van de Telegraaf) met een oplage van 432.510 stuks per dag.

De totale verspreide oplage van tijdschriften is bijna 22 miljoen stuks, de betaalde gerichte oplage is ruim 13 miljoen. Van de betaalde vrouwenbladen is Libelle het grootst met elke week gemiddeld 329.592 bladen. Alleen gratis blad Vrouw (wordt bij De Telegraaf verspreid) is groter, namelijk 572.802 ex. Er zijn nog drie vrouwenbladen met een oplage van meer dan 100.000 ex.: LINDA. (237.946), Margriet (180.917) en Vriendin (106.777).

Van vakbladen worden gemiddeld meer dan 1,3 miljoen exemplaren verspreid waarvoor betaald wordt, de totale verspreide oplage bedraagt bijna 2,3 miljoen exemplaren.

Wijzigingen HOI

Met de overgang naar NOM zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd:

  • Vereenvoudiging: bij de HOI cijfers werd voor zowel de losse verkoop als de abonnementen onderscheid gemaakt tussen de “adviesprijs” (verkocht voor > 50% van de normale prijs) en de “actieprijs” (verkocht voor 25%-50% van de normale prijs). Vanaf 2015 is dit los gelaten. Alle abonnementen en losse bladen of kranten die verkocht worden voor meer dan 25% van de normale prijs vallen in de hoofdcategorie “Totaal betaalde gerichte oplage”.
  • Categorieën: bij dagbladen en tijdschriften wordt de oplage verdeeld in twee hoofdcategorieën: “Totaal betaalde gerichte oplage” (abonnementen, losse verkoop, leesportefeuilles) en “Totaal verspreide oplage” (betaalde oplage + controlled circulation nummers en de overige oplagegroepen). Eerder was er ook een hoofdcategorie “Totaal gratis gerichte oplage”. Deze categorie is alleen voor vakbladen gehandhaafd.
  • Rapportage: HOI publiceerde vier keer per jaar van alle titels kwartaalgemiddelden. Het NOM rapporteert geen kwartaalcijfers meer, maar een voortschrijdend jaargemiddelde dat vier keer per jaar wordt geüpdatet. De eerste rapportage betrof de periode Q2-2014 t/m Q1-2015. Daarnaast worden een keer per jaar de gecertificeerde jaarcijfers van alle titels verzameld.

Digitale censusdata

HOI was voor 2015 al begonnen met het in kaart brengen en rapporteren van de digitale edities van tijdschriften en dagbladen. Dit is altijd een wat ondoorzichtig en omstreden deel van de cijfers gebleven. NOM gaat in samenwerking met het Nederlands Online BereiksOnderzoek (NOBO) een nieuwe poging wagen om deze gegevens in kaart te brengen. Er zijn nieuwe definities opgesteld voor de digitale verschijningsvormen van bladen. De eerste data voor tijdschriften werden begin 2016 verwacht, maar zijn media april 2016 nog niet beschikbaar. Voor dagbladen en vaktijdschriften zijn cijfers beschikbaar die op de ‘oude’ manier zijn verzameld. De bedoeling is dat uiteindelijk ook digitaal bereik (niet alleen het aantal gedownloade exemplaren van een titel dus) wordt gerapporteerd.

NOM Dashboard

Logo NOM Dashboard

Alle verzamelde data worden via het NOM Dashboard beschikbaar gemaakt. Hier zijn dus zowel bereikcijfers als oplagecijfers en digitale censusdata te vinden. Er is een gratis -zeer summiere- variant en een betaalde versie met meer data.

Via het gratis deel zijn beschikbaar:

  • Het bereik in de groep 13 jaar en ouder voor alle aangesloten titels bij de NOM Print Monitor.
  • De meest actuele oplage cijfers van de aangesloten titels (voortschrijdend jaargemiddelde) in de twee hoofdcategorieën ‘totaal betaalde gerichte oplage’ en ‘totaal verspreide oplage’.

Via het betaalde deel kunnen de data worden uitgesplitst naar geslacht, leeftijd, welstand (bereikcijfers); van de oplagecijfers is drie jaar historie in te zien en gedetailleerde gegevens per categorie.

Meer informatie of advies?

CoCreCi is als uitgever van het Tijdschriftenpakket betrokken bij de bladenmarkt. Ben je uitgever of bladmanager en wil je hulp bij of advies over oplage- of advertentiemarketing? Of wil je eens deelnemen met je tijdschrift aan het Tijdschriftenpakket? Bel (0251-320054), mail ons of vul het contactformulier in.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis het e-book ‘In 5 stappen starten met e-mail marketing!’

By | 2016-12-15T09:12:58+00:00 april 4th, 2016|Categories: Bereikscijfers, Marketing, Oplage, Tijdschriften|Tags: , , , , , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Van HOI naar NOM

About the Author: