Tips bij het maken van een invulformulier

/, Marktonderzoek, Websites/Tips bij het maken van een invulformulier

Tips bij het maken van een invulformulier

formulierWil je een vragenlijst, enquête of ander formulier op je website zetten? Waar je dan allemaal op moet letten, lees je hier!

Hoe korter hoe beter

  • Bedenk welke informatie je echt nodig hebt: zet alleen deze velden op het invulformulier.
  • Een lang formulier schrikt af: dat wordt vaak niet ingevuld.
  • Zorg dat mensen begrijpen waarom je bepaalde informatie wilt weten. Naar een geboortedatum vragen als iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief, is bijvoorbeeld niet zo’n goed idee.
  • Bij een bestelling heb je vanzelfsprekend meer informatie nodig dan bij het inschrijven voor een nieuwsbrief. Maar dat snappen mensen wel.
  • Wat ook helpt om het formulier korter te laten ogen, is velden die niet iedereen hoeft in te vullen, te verbergen. Bijvoorbeeld een afwijkend afleveradres bij een order.

Maak heel duidelijk wat er ingevuld moet worden

Zorg dat de bezoeker in een oogopslag kan zien wat hij of zij moet invullen. Dat kan door de naam van het veld (het veldlabel) links van het invulveld te zetten. Erboven kan ook, maar daardoor wordt het formulier weer langer. Pas de breedte van het invulveld aan. Een Nederlandse postcode bestaat uit 6 posities, dan is het niet nodig een invulveld van een hele regel te gebruiken.

Het is ook handig als verschillende notaties van bv. geboortedata en postcodes worden geaccepteerd, bv. 1234AA en 1234 AA.

Antwoordmogelijkheden

Maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk. Op vragen als geslacht of ‘wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?’ zijn 2 slechts antwoorden mogelijk: gebruik dan radiobuttons. Dit zijn de ronde bolletjes waarvan je er maar één kunt aanvinken.

Heb je een wat langere lijst waaruit men meerdere dingen kan kiezen? Dan kun je checkboxen gebruiken: dit zijn de vierkante aanvinkhokjes. Door vooraf mogelijke keuzes aan te geven, maak je het degene die het formulier invult gemakkelijker. Ook de formulierverwerking is hierdoor simpeler.

Bij bijvoorbeeld adres of geboortedatum is het handiger een vrij invulveld met hokjes voor de gegevens te gebruiken. De datum invoeren gaat veel sneller dan 3 dropdown-lijsten (dag, maand, jaar) door te scrollen.

Duidelijke foutmeldingen

formulier met foutmeldingHeeft iemand iets niet goed ingevuld? Zorg dan dat het fout ingevulde veld direct duidelijk zichtbaar is, bijvoorbeeld met een rode rand eromheen en bovenin beeld. Geef als het even kan aan wat er fout is gegaan: bijvoorbeeld: ‘geen @ in uw e-mailadres’. Niets is zo vervelend als op de knop ‘verzenden’ drukken en alleen de melding te zien dat er een fout is, zonder verdere info. Dan haken mensen snel af.

Contactformulier

Je wilt natuurlijk contact met de bezoekers van je website of je klanten. Maak het ze dan ook gemakkelijk. Zorg dat er een contactformulier is waarmee mensen hun vraag of opmerking kunnen insturen. Maar zet ook een telefoonnummer, adres en e-mailadres op de site. Dan kan men kiezen. Sites met alleen een contactformulier kunnen afschrikken. Als iemand een dringende vraag heeft en alleen een contactformulier kan invullen, moet hij of zij vervolgens maar afwachten wanneer er antwoord komt. Dat komt niet uitnodigend over.

Testen

Wellicht ten overvloede, maar test het formulier op allerlei mogelijke manieren. Komen alle antwoorden binnen? Kan iedereen invullen wat hij wil? Dat voorkomt verkeerde info en ergernis bij de invuller.

Nieuwsbrieven

Verstuur je weleens een nieuwsbrief en wil je hiervoor e-mailadressen verzamelen? Gebruik dan een formulier om de mensen zich hiervoor aan te laten melden. Als je ze daarna een opt-in bevestiging stuurt, voldoe je aan alle regels. Lees hierover ook ons blog “Wie mag je een e-mail nieuwsbrief sturen?”.

Beloning voor het invullen

Krijgt de bezoeker een beloning voor het invullen van het formulier? Denk bv. aan het kans maken op een prijs bij het invullen van een beoordelingsformulier na aankoop. Zorg dat de (mogelijke) prijs of beloning duidelijk gecommuniceerd wordt. Dat spoort aan tot invullen van het formulier.

Meer informatie of advies?

Wil je meer informatie of advies over marketing? Hulp bij het opstarten van een campagne? CoCreCi kan je daarbij helpen! Bel (0251-320054), mail ons of vul het contactformulier in.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang gratis het e-book ‘In 5 stappen starten met e-mail marketing!’

By | 2016-12-15T09:12:58+00:00 juni 9th, 2016|Categories: Marketing, Marktonderzoek, Websites|Tags: , , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Tips bij het maken van een invulformulier

About the Author: