winkelIedereen die weleens in een boek- of tijdschriftenwinkel komt, zal zich verbazen over de enorme hoeveelheid tijdschriften die er te koop is. Voor elke doelgroep, hobby, bezigheid en passie bestaat wel een blad. En al die bladen zoeken een koper. Een aantal tijdschriften heeft echt hoge oplages en wordt door heel veel mensen gekocht en gelezen, bijvoorbeeld de LINDA., Libelle en Donald Duck. Maar er bestaan ook bladen voor elke niche die je kunt bedenken, zoals brocante, motoren, hardlopen, kamperen, jonge ouders, ouderen, fotografie en olifanten.

Hoeveel titels worden er eigenlijk in Nederland uitgegeven?

Dat is nog best lastig te bepalen. Op de Wikipedia-pagina’s  ‘Lijst van tijdschriften in Nederland’ en ‘Lijst van Nederlandstalige vrouwentijdschriften’ staan circa 300 bladen vermeld (januari 2021). Deze lijst bevat zowel publieks- als vakbladen en ook (veel) niet langer bestaande titels zoals de Autokampioen en Popfoto.

In de NOM Print Monitor – een onderzoek dat het bereik van tijdschriften en nieuwsmedia meet – worden ongeveer 120 tijdschriften gemeten (daarnaast wordt ook van kranten en huis-aan-huis bladen het bereik gemeten). NOM is ook doende het bereik van “Mediamerken” te meten (dus zowel online bereik van platforms als het bereik van papieren bladen).

In de NOM Print oplage (voorheen HOI: Het Oplage Instituut) wordt de oplage van ruim 400 titels gemeten. Dit betreft dagbladen, vakbladen en publieksbladen.

Bij de Magazine Media Associatie (zeg maar de afdeling publieksmedia van brancheorganisatie De Mediafederatie) zijn 30 uitgevers aangesloten met in totaal 130 publiekstitels. De MMA behartigt de belangen van bedrijven die zich richten op consumentenmedia zoals magazines, websites en evenementen. Het gaat dus nadrukkelijk niet alleen meer om bladen.

De tijdschriftenmarkt is in beweging

De meeste titels zijn al lang niet meer alleen papier. Online platforms met eigen filmpjes en allerlei acties maar ook hele festivals (zoals de Libelle zomerweek, Margriet Winterfair, en het LINDA.festival) horen erbij. In 2020 werd e.e.a. natuurlijk online georganiseerd door de coronamaatregelen. Door dalende oplages en afnemende advertentie-inkomsten (het geld wordt steeds meer online besteed) zijn bladen verdwenen, zoals in 2019 De Waterkampioen van de ANWB en in 2020 Wendy Magazine, de glossy van Wendy van Dijk waarmee ze in 2014 begon. Wendy geeft overigens nog wel specials uit. Maar aan de andere kant verschijnen ook nieuwe titels. In 2020 bijvoorbeeld Jump (een stripblad van de makers van StripGlossy) en MamaLeest (met eropuit- en knutselideeën). En er zijn nog steeds grote overnames: in 2020 nam DPG Media Sanoma Media Netherlands (o.a. Donald Duck en Margriet, maar ook bv. website Nu.nl) over. Mood for Magazines, uitgever van Linda. en een dochteronderneming van Sanoma was al eerder verkocht aan Talpa Network (van Linda’s broer John de Mol). Sinds 2019 zijn de kleinere uitgevers F&L en Veen Media van dezelfde eigenaar (Shatho Beheer).

In dit blog proberen we op een rijtje te zetten hoe de Nederlandse markt van publiekstijdschriften er uitziet. Zonder volledig te willen zijn – dat is vrijwel onmogelijk en het verandert continu – krijg je zo hopelijk een ‘quick & dirty’ beeld van de vele Nederlandse publiekstijdschriften en -uitgeverijen.

Bladenmakers van oudsher

Onder dit kopje vallen grote gevestigde uitgeverijen zoals Audax Publishing en Weekblad Pers Groep (WPG) Media. De meeste van deze bedrijven geven inmiddels (veel) minder bladen uit en richten zich meer op andere activiteiten.

Audax is eigenlijk een grotere tijdschriftendistributeur dan uitgever: de AKO en Bruna-winkels en marketing- en distributiebedrijven Betapress en Audax Logistiek zijn eigendom van Audax. WPG Media is van WPG Uitgevers waar ook vele boekenuitgeverijen en educatieve uitgevers onder vallen.

DPG Media is de nieuwe naam van De Persgroep (al jaren een grote uitgever van kranten en bladen in België). In 2009 nam De Persgroep het Nederlandse PCM Uitgevers over (o.a. Volkskrant en AD), recenter werden Medialaan België (moederbedrijf van diverse commerciele radio- en tv zenders) en website Independer.nl in Nederland ingelijfd. En in 2020 werden alle Sanoma bladen overgenomen.

Hieronder een overzicht van deze uitgeverijen met een aantal bekende grote titels:

  • DPG Media, in Nederland uitgever van de Volkskrant, AD, Trouw, Parool en ook:
    • o.a. Libelle, Margriet, Autoweek, Viva, Donald Duck en Tina.
  • Audax Publishing richt zich vooral op vrouwen:
    • o.a. Vriendin, Weekend, Party, Mijn Geheim, Santé.
  • WPG Media (voortgekomen uit de verzetskrant Vrij Nederland):
    • Vrij Nederland, Happinez, Yoga Magazine, Psychologie Magazine, Voetbal International.
  • Mediahuis (voorheen Telegraaf Media Groep) is naast uitgever van dagblad De Telegraaf, regionale kranten en websites als Jaap.nl en JMouders.nl (J/M was vroeger een blad van WPG) uitgever van de volgende bladen:
      • Autovisie, Privé en Vrouw.

‘Nieuwe’ grotere uitgeverijen (door overnames)

New Skool Media, (onder een andere naam) uitgever van kleine gespecialiseerde titels als 90 minutes, nam in 2013 19 Sanoma-tijdschriften over. Hierdoor werd het een grote uitgeverij met bekende publiekstitels. Het portfolio bevat titels als Kijk, Fiets Actief, Knip Mode en Delicious. In 2016 werden Elsevier Weekblad en Beleggers Belangen overgenomen van Reed Business. Deze titels vallen nu onder ONE Business, waarvan New Skool grootaandeelhouder is. Vanaf 2021 is de nieuwe naam van Elsevier Weekblad “EW”.

Pijper Media uit Groningen nam in 2014 de mannenbladen Revu, Panorama en Playboy van Sanoma over, en later ook Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape. Pijper was al uitgever van Wieler Revue, Noorderland en Lonely Planet bookazines. Eind 2016 nam Pijper Media ook de glossy Elegance van Pelican Media over.

Hearst Netherlands is al jaren uitgever van o.a. Quote, Elle, Harpers Bazaar, Cosmopolitan (overgenomen van Sanoma), Men’s Health en Women’s Health. Eind 2017 nam Hearst G+J Nederland over waardoor bladen als Quest, National Geographic, JAN, Glamour en Vogue vanaf dat moment ook bij Hearst horen. Later werden Runner’s World en Bicycling van WPG Media overgenomen.

Andere uitgeverijen

Dan is er een hele groep uitgeverijen met een aantal verschillende titels, soms doelgroepgericht of algemene (vrouwen)bladen. Een overzicht (absoluut niet volledig):

  • Veen Media geeft het blad New Scientist uit (de andere titels worden nu door F&L uitgegeven).
  • F&L Media is uitgever van o.a. Autoreview, Foodies, iCreate, Filosofie Magazine, Historisch Nieuwsblad, Maarten! (van Rossem).
  • VIP Media met o.a. Wetenschap in Beeld, LandIdee, Tuinseizoen, de Tuin op Tafel, Paleo magazine, Scandinavian Living en V’gan.
  • Reshift Digital met o.a. PCM, Computer Totaal, Tips & Trucs, Zoom.nl, ComputerIdee, Power Unlimited. Reshift is ook eigenaar van de site kieskeurig.nl en diverse vakbladen (en online platforms) op ICT gebied.
  • Virtùmedia is een acquisitie- en communicatiebureau en geeft een aantal special interesttijdschriften uit, zoals Yoga International, Archeologie Magazine, Schrijven Magazine en Bergen Magazine.
  • BCM International heeft enkele jaren geleden de titels Touractief en Buitenleven van de ANWB overgenomen en is ook uitgever van een aantal special interestbladen zoals o.a. Onze Hond, Herenhuis en de Hippische Ondernemer.
  • Uitgeverij Scala met o.a. Hobby Handig, MjamTaart en Luister.
  • Credits Media is uitgever van Hollands Glorie, Italië Magazine en Leven in Frankrijk.
  • Van Splunter Media geeft de landenbladen AmericA, Azië & DownUnder, Nordic Magazine en Griekenland Magazine uit.
  • ANWB geeft naast ledenblad de Kampioen alleen nog de Kampeer- en Caravan Kampioen uit.
  • Big Balloon (in 2019 overgenomen door Gottmer) is uitgever van kinderboeken en -bladen gebaseerd op o.a. Disney, Peppa Pig, K3 en My Little Pony.
  • Mixcom Media Group geeft gezondNU en Lekker Gezond uit (en maakt ook websites, reclamecampagnes en redactionele content).

En nog veel meer bladen…

Er zijn ook heel veel bedrijven die slechts één (soms grote) titel of enkele (kleinere) titels uitgeven. Soms ook naast andere activiteiten zoals bv. advertentieverkoop, website-ontwikkeling, reclamebureau. Bijvoorbeeld (niet compleet):

  • LandLeven (Het Mediabedrijf)
  • LINDA. (Talpa Network)
  • Plus (Senior Publications Nederland)
  • Top Gear Magazine (VDS Magazines). VDS nam eind 2017 JFK Magazine over.
  • Cashew Stadstuinieren (Blunt Media)
  • Losse Veter (Losse Veter)
  • Liefde voor Brocante (Uitgeverij Liefde voor Brocante)
  • De Smaak van Italië (DSV Media)
  • 100%NL Magazine (uitgeverij 100%NL)
  • 360 Magazine (360 International Media bv)
  • 4WD Magazine (KZV Publications)
  • HVT (Brinkman Media Group)
  • ACSI FreeLife (ACSI Freelife BV)
  • Oor (OOR)
  • Daphne’s Diary (Daphne’s Diary bv)
  • Eppo Stripblad (Don Lawrence Collection)
  • Classy Lifestyle (voorheen Gooisch als lifestyle van Peter Contant Publishing bv)
  • Genoeg (uitgeverij Genoeg, voorheen ‘De Vrekkenkrant’)
  • Helden Magazine (Helden Magazine bv)
  • Fabulous mama en Winelife (Oseberg Publishing)
  • Smulweb Magazine (Jumbo Supermarkten)
  • Lekker.Vega (Vegetariërsbond)
  • VertrekNL (Uitgeverij Personalia)
  • &C (AndCMedia)
  • Wonderful Things Magazine (WOTH Media)
  • Carros en Residence (voorheen Pelican, nu onder eigen naam verder)

Meer weten?

Er zijn vele organisaties actief op tijdschriftengebied. Van onderzoek tot drukken tot distributie. Door de jarenlange ervaring van CoCreCi, opgebouwd met het uitgeven van Het Tijdschriftenpakket, weten we veel van deze bedrijven en organisaties te vinden. Lees bijvoorbeeld ons blog over oplage en bereiksmetingen: Van HOI naar NOM.

Heb je een vraag, opmerking of aanvulling? Bel (0251-320054), vul het contactformulier in of mail ons!

Dit blog is bijgewerkt op 18 januari 2021.